Tarinamme
Glunga perustettiin vuonna 2020, kun valmistuin Helsinki Design Schoolista muotisuunnittelijan linjalta. Ajatuksena oli luoda klassinen naisten vaatemallisto, joka ei mene pois muodista heti huomenna, mutta näyttää hyvältä ja tyylikkäältä sekä on helposti yhdisteltävissä moniin kokonaisuuksiin. Tarve lähti täysin itsestä ja omista tarpeista, kun kiireisessä arjessa ruuhkavuosissa piti löytää nopeasti kaapista jotain päällepantavaa, joka sopisi päivän mittaan moniin eri tilaisuuksiin toimistolta kahviloihin ja leikkikenttien reunoille olematta liian vähän tai liian paljon. Suotavaa myös oli, että kantajan ei tarvinnut omata mallin vartaloa näyttääkseen hyvältä ja tyylikkäältä. Näin lähti syntymään Glungan ensimmäinen mallisto ja prosessi on ollut pitkä. Matkalla eteen tarjoutui ostaa Pono Design ja niin Pono liitettiin Glungan alle jatkaen omaa tutuksi tullutta linjaansa asusteiden, pipojen ja satunnaisten lastenvaatteiden merkeissä. Samalla Pono ratkaisi haaveen omasta lastenvaatemerkistä. Molemmat merkit jatkavat omalla nimellään, mutta luonnollisesti pyrimme hakemaan synergiaetuja niistä.
Glunga
Glunga on suomalainen naistenvaatebrändi, joka antaa pukeutumisratkaisuja nykyaikaisten naisten monipuoliseen elämään kokoushuoneista rentoihin viikonloppuihin. Vaatteissa yhdistyvät klassinen eleganssi nykyaikaisella otteella. Tahtotilana on ollut luoda monikäyttöisiä vaatteita, jolloin vähemmän on enemmän.
Glunga haluaa yhdistää vaatteissaan monikäyttöisyyden, ajattomuuden ja helppouden. Klassinen, pohjoismaalainen tyyli mahdollistaa helpon yhdisteltävyyden mallistosta toiseen. Punainen lanka on toteuttaa kompakteja mallistoja, jotka tukevat jokainen toistaan, kestävät aikaa, toimivat monissa tilaisuuksissa ja yhdistyvät helposti toisiinsa.
Glungan muotokieli on selkeää ja sopivasti muotoilevaa ja sopivasti väljää. Yhdistelemällä vaatteita saa monenlaisia kokonaisuuksia pienelläkin vaatekaapin sisällöllä. Vahvojen naisten tyyli on yhtä monipuolinen kuin heidän arkensa, minkä vuoksi vaatteemme toimivat saumattomasti erilaisten roolien ja hetkien välillä. Glungan suunnittelun lähtökohtia ovat monikäyttöisyys, klassinen eleganssi, tyylikkyys ja inspiroivat, vahvat naiset.
Pono Design
Pono on suomalainen asuste- ja lastenvaatemerkki, joka on perustettu vuonna 2016. Ponon juuret ovat Keski-Suomessa, mutta nykyään sen pääpaikka sijaitsee Luumäellä, Etelä-Karjalassa. Glunga osti Ponon vuonna 2022 tammikuussa, kun sen perustaja päätti luopua yrityksestään. Näin Pono tuli valmiina pakettina täydentämään Glungan alkutaipalleella ollutta yritystarinaa. Melkein kaksi vuotta merkit kulkivat täysin omia polkujaan, mutta nyt vuoden -23 lähestyessä loppupuoltaan muuttivat molemmat brändit yhteiseen verkkokauppaan.
Pono Design on osa perheyritystä, joka vaalii perinteisiä arvoja. Ensimmäinen Ponon arvoista ovat kestävät valinnat. Se vaikuttaa aivan kaikkiin päätöksiin, joita meillä tehdään. Jokainen valinta tehdään sillä ajatuksella, että se luo tulevaisuutta, on kestävä ratkaisu ja harkittu teko. Tähän perustuu myös idea merkkien verkkokauppojen yhdistämisestä. Jotta voimme jatkaa kestävästi tulevaisuutta kohti haastavissa markkinatilanteissa, meidän täytyy miettiä uusia ideoita, jotka kantavat eteenpäin. Näin yrityksen tarina voi kestää jatkossakin.
Ponon tuotteet suunnitellaan ja ommellaankin pääsääntöisesti Suomessa, kankaat ovat Oeko-tex sertifioituja ja ne tehdään niin laadukkkaasti, että käyttöiältään niistä tulee ekologinen valinta.
Arvot
Glungan ja Ponon arvot perustuvat positiivisuuteen ja maanläheisyyteen.
Ensimmäinen arvomme on kestävät valinnat, jotka koskettavat kaikkia päätöksiä, joita teemme niin materiaalivalinnoista yrityksen tulevaisuuteen ja vihreisiin arvoihin. Emme harrasta viherpesua emmekä ratsasta ekologisuudella, sillä meidän mielestä näiden asioiden miettiminen täytyy olla ihan arkea. Pyrimme aina parempiin valintoihin ottaen huomioon sen hetkiset olosuhteet.
Toinen arvomme on positiivisuus. Haluamme aina, että lasi on puoliksi täynnä eikä puoliksi tyhjä. Positiivisuus näkyy siinä, miten teemme työtämme, millaisia tuotteita suunnittelemme, miten suhtaudumme asiakkaisiimme. Uskomme, että positiivisuus lisää positiivisuutta ja haluamme tuottaa hyvää mieltä.
Kolmannessa arvossamme olemme halunneet huomioida asiakkaamme. Arvomme on asiakaslähtöisyys. Haluamme kuunnella asiakkaitamme, heidän toiveitaan ja ajatuksiaan. Emme varmastikaan aina pysty täyttämään asiakkaidemme odotuksia aivan täysin, mutta pyrimme siihen.
Me haluamme tuottaa asusteita ja vaatteita, jotka tuovat iloa käyttäjälleen, ovat kestäviä arjen valintoja ja joissa on ennenkaikkea mukava olla ja touhuta. Kuuntelemme aina herkällä korvalla asiakkaitamme.
Vastuullisuus
Vastuullisuus on tämän päivän itseisarvo, emme koe sitä enää erikseen mainittavana markkinointityökaluna. Vastuullisuus on laaja aihe ja haluamme tuottaa tästä jatkossa enemmänkin tietoutta kertomalla miten toimimme ja miksi toimimme, kuten toimimme. Emme varmasti tee aina idealistisesti parhaita valintoja, sillä pienyrityksenä meidän tulee aina miettiä tulevaisuuttamme ja kokonaisuutta. Mutta tietyistä asioista pidämme kiinni aina varmasti: Meidän tuotteet valmistavat aikuiset ihmiset ja tämän pyrimme varmistamaan aina loppuun saakka. Haluamme täyttää yrityksenä niin yhteiskunnallisen vastuumme, ympäristövastuumme, kuin eettisyyden vastuut. Sen sijaan, että annamme korkealentoisia lupauksia maailman parantamisesta, avaamme mieluusti valintojamme, jotta kokonaisymmärrys vastuullisten valintojen laajuudesta yrityksen toiminnassa tulee paremmin esiin.
Heidi
yrittäjä